کد مطلب : 63938 / تاریخ ثبت : 1398/11/29 17:05

طاهره پورشمسیان

ما شفافیت می خواهیم/ضروری است اعتماد را میان مردم احیا کنیم

وقتی عنوان می کنیم "ما شفافیت می خواهیم" یعنی در هر مرحله ای به گونه ای باید عمل کرد که مردم بدانند نماینده منتخب شان به چه چیزی رای می دهد. نقطه نظرات مردم باید با شفافیت تمام از طریق نمایندگانشان در مجلس اعمال شود. با این نگاه امید ان می رود شفافیت به معنای واقعی شکل گیرد. قانون شفافیتی که مجلس مصوب نمود قانون مهمی بود


در نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن دولت جمهوری اسلامی انتخابات امری مهم و حیاتی به شمار می رود. اما  آنچه  مهم به نظر می رسد این است یک انتخاب خوب و درست است که اثر آن تا سال ها در کشورماندگار بماند. انتخابی دست و حساب شده است که، معیارها و مولفه های درستی آنهم به پشتوانه تفکر درست و معقول.
دراین راستا بارها مقام معظم رهبری تاکید کردند؛ كسانی سركار بیایند كه همتشان بر حفظ عزت و حركت كشورو در جهت هدف های انقلاب باشد. چرا که دستاوردهای کنونی ما همه نشان از برکات انقلاب دارد. همچنین دیگرمصداقی که رهبر روی آن تاکید داشت بحث استقامت و ایستادگی بود که می بایست نماینده لباسی از رزم به تن کند و در کارزار مشکلات، از مسیرهای سخت با درایت و هوشیاری و با ایستادگی در مقابل هر گونه ناملایمات ، عبوری پیروزمندانه داشته باشد.
انتخاب  شعارهای انتخاباتی، نباید از حیطه توانایی و قدرت، واقعیت و امکانات کشور خارج  شود. چرا که مردم هوشیارند و قدرت تشخیص بالایی دارند.
كفایت سیاسی، كفایت اخلاقی و اعتقادی ، دارای روحیه نشاط و امید و قوت و روحیه‌ی انقلابی، خدوم، امتحان داده، با كفایت، برنامه‌دار، خوشنام و جوانگرا ومعتقد به  توانمندی جوانان از دیگر مواردی است  که رهبر انقلاب روی انها تاکید نموده است.
حال با این تفاسیر باید هر نماینده در خود این معیارها را بسنجد و به انها اعتقاد تام داشته باشد تا مبادا در مسیری که گام نهاده اندک خللی وارد نشود.
این روزهای هوای انتخابات هوای پرملتهب کشور است و محور تمام سخنان حول  این موضوع است. با این ذهنیت خدمت سرکار خانم  طاهره پورشمسیان که خود یکی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است رسیدیم تا در این خصوص نقطه نظرات و اهداف وی را از کرسی نشینی  سبزبهارستان جویا شویم.
هر چند پورشمسیان در کارنامه خود مدیریت های اجرایی و نظارتی بالقوه ای را درج نموده که همه نشان از توانمندی و درایت وی در حوزه نظارت وشناسای قوانین  که جزو وظایف اصلی بهارستانی هاست،  می باشد.
 معاونت هماهنگی اجرای مقررات اداری، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مشاور معاون رئیس جمهور در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، مشاور معاون رئیس جمهور در امور زنان، مشاور معاون منابع انسانی قوه قضاییه، کارشناس ارشد و رئیس گروه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور



خانم  طاهره پورشمسیان این گونه خود را معرفی می کنند:
متولد تیر 1346و یک کرجی اصیل. فوق لیسانس مدیریت دولتی، در حال حاضر نیزدانشجوی  دکترای مدیریت دولتی ، سال 72 استخدام سازمان امور اداری کشوری شدم. سلسله مراتب اداری را از کارشناسی تا معاونت هماهنگی اجرای مقررات اداری کشور طی نمودم و در طول این دوران که از سازمان امور استخدامی با سازمان برنامه و بودجه ادغام شد و تبدیل به سازمان برنامه کشور گردید، در پست کارشناس عالی مشغول به کارشدم. از سال 87 نیز در پست  معاونت امور ساختارهای سازمانی کار خود را ادامه دادم. به عبارتی میشود چنین عنوان کرد که تمام  مراتب مهم کارتشکیلات اجرایی کشور را درحوزه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در طول این مدت طی نمودم.

با توجه به رزومه  درخشان و کارآمدی شما در حوزه های اجرایی و نظارتی، چه احساس نیازی شما را به سمت کرسی نشینی بهارستان سوق داد و به این تفکر رسیدید که شاید در این مسیر می توانید موثر تر برای تصمیما ت کلان ملی و استان متبوع خود باشید:
مهم ترین ابزار یک نماینده دانستن چگونگی وضع  قوانین و مقررات  می باشد. بنابراین آگاهی از این قوانین، یک  اولویت محسوب می شود که بنده  از حیث این که، مراتب شغلی خویش را در دستگاه های اجرایی( که شرح وظایف از محل قانون تشکیل دستگاه  اجرایی استخراج می شود) گذراندم و شناخت کاملی  از قوانین  و مقررات اجرایی داشتم، به این اندیشه رسیدم که، با ورود به قوه ای که وظیفه اصلی اش وضع قوانین است، می توانم تاثیرگذارتر در راستای مطالبات مردم باشم آنهم با توجه به تجربیاتی که در این مدت کسب نمودم. درصدد هستم خلاء ها و گپ های موجود در قانونگذاری را با نظارت کامل بر اجرای قوانین  و هدفمند در مسیر صیانت از حقوق مردم برطرف نمایم. نماینده باید شناخت کافی ازنقش دستگاه های اجرایی  کشور و استان را بشناسد. باید توجه داشت که، ما از ناکارآمدی مدیریتی رنج می بریم و همین امر در حد کلان کشور و در حد پایین تر شهر ها را دچار مشکل می نماید. شاید تمام این اتفاقات در بخشی در ناآگاهی مدیران از قوانین و مقررات باشد و بخشی دیگر برمی گردد به ناتوانی اجرا در قبال قوانین درست و اساسی. بنابراین بنده  که،  شناخت کافی از قانون  و اجرایی شدن درست نقش ها را دارم  ملزم هستم ورود موثری در جایی داشته باشم که سرچشمه قانونگذاری است.

شما  خلاء و گپ های قانونی را کجابیشتر حس می کنید آیا ایراد از قانون اساسی است یا که نه  قانون تعریف شده جامعهی داریم اما در بحث اجرا  ضعیف عمل می شود:
خلاء ها بیشتر قوانین موضوعی آنهم در بخش اجرایی مدیران ناکارآمد مشهود است. شما قطعا می دانید که، بحث تدریجی افزایش قیمت بنزین در برنامه ششم مطرح شد. اما متاسفانه به یک باره در یک شب آنهم در شرایط نامطلوب  بحث افزایش قیمت بنزین را عنوان  و اجرایی کردند و این بار تورمی و فشار مضاعف را برمردم وارد نمودند . این افزایش قیمت به نوعی در قانون تعریف شده بود اما در بخش اجرا دچار مشکل شد. اگر قانون به درستی و در جایگاه خود اجرا شود بخش عمده مشکلات حل خواهد شد. تاکید می کنم  با توجه به فرمایشات حضرت امام مبنی بر این که، مجلس در راس امور است؛ باید به شکل واقعی به جای به حاشیه کشیدن های بی مورد، بحث های سیاسی و زدو بندهای اقتصادی (که به واسطه همین موضوع بسیاری از نمایندگان رد صلاحیت شدند) نقش نماینده ها  می توانست فراتر این موضوع باشد ودر بطن وظایف تعریف شده قرار بگیرند تا این که خود را در حاشیه محصور می کردند.
قانون اساسی ما قانون جامع و کاملی است  که اگر تمام امور بر اساس همین قانون اساسی پیش و اجرا شود دچار ناموزونی امور نمی شویم.

به لحاظ مردم سالاری دینی و آنچه که در قانون اساسی (در اصل های مختلف مثل اصل ششم و 59) مطرح شده ، ساختار  جایگاه مردم چگونه می بینید:
در قانون اساسی الزامات قانونی خوبی در رابطه با امور و جایگاه مردم  گنجانده شده است. اصل مردم هستند و پایه های اساسی نظام را مردم تشکیل می دهند. در واقع مردم ولی نعمتان ما محسوب می شوند. مقام معظم رهبری  وقتی گام دوم انقلاب را مطرح کردند یعنی یک رویش جدید و به کار گیری وبهره مندی از ظرفیت  جوانان برای پیشبرد اهداف کشور می باشد. نیاز است از گذشته پند گیریم و مشکلات را بررسی و آینده را بر مبنای درستی بنا کنیم.چشم انداز درستی برای تدوین برنامه ها تعریف کنیم.

به این جا که می رسیم بحث عبرت آموزی از گذشته و ساختار آینده بر اساس رفع نقاط ضعف ها پیش می آید. چرا ما در بحث نظامی در جهان مطرح شدیم و اما در بحث مهم اقتصاد این اتفاق نیافتاد:
اتفاقا موضوع اساسی و قابل بحثی است. رسانه ها می بایست به این امر بپردازند که چرا ما در بحث نظامی پیشرفت های قابل گفتی در دنیا داریم واما در حوزه اقتصاد پسروی های غیر قابل جبران و رو به افولی؟ یکی از ملزومات  تفکری بر این بود که، باید باور داشت که، حوزه امنیت و نظامی به اتکا و توان مضاعف در راستای اهداف کشور پیش رود . اما در حوزه اقتصادی ما به سیاست های خارجی غربی اتکا داشتیم. با توجه به نیروهای کارآمدی، منابع مالی ومادی عالی،که در کشورموجود است می توانستیم اقتصاد درونزایی که پویایی داشته باشد برسیم. اما این اتفاق نیافتاد. چرا؟ چون دست های پشت پرده ای وجود دارد که قائل به انجام این موضوع نیستند. اما در حوزه نظامی اجازه دست کاری امور داده نشده تا دستخوش تغییرات شود. در حوزه نظامی هدف مشخص و متقن وجود دارد که ما می خواهم به این درجه از توانمندی برسیم اما در حوزه اقتصادی این  هدف وخواستن ها تعریف نشده است. هر چند اگر هم تعریف شده باشد آنقدر موانع و قوانین بازدارنده پیش روی تولید و صادرات  گذاشته شده که به ناامیدی و بن بست کشیده می شود. اگر مدیریت جهادی و نگاه انقلابی و همراه با ادنیشه ولایت در مجلس یازدهم حکمفرما شود ، مطمئنا رشد اقتصادی نیز مثل رشد نظامی خواهد بود. وحدت رویه ای که در حوزه نظامی  وجود دارد باید در حوزه اقتصادی نیز دیده شود.
شعار مدیریت جهادی شعاری زیبا و دهان پر کن است . عنوانی است که حتی در مجلس دهم هم روی آن صحبت شد اما علی رغم تمام موارد و مسائلی که مطرح شد این مدیریت تا حدودی کمرنگ دیده شد و رد صلاحیت تعدادی از وکلای مردم آنهم به عنوان فساد مالی کلید خورد ؛ همین امر موجبات بی اعتمادی در مردم به وجود آورد. حال چگونه می شود اعتماد مردم را برای انتخابات دور یازدهم برگرداند و این گپ بی اعتمادی را پر کرد:
به نظر بنده نه مدیریت جهادی در مجلس دهم دیده شد و نه حتی شعار ان مطرح شد. مجلس گذشته مجلس تریبون مدیریت های خسته و پیر و فرسوده بود علی رغم ادعایی که خود نمایندگان داشتند. شاید خیلی جاها اتفاق بیافتد شعارهای داده شود و آنچه مهم است عملکردهاست. باز هم برای شمت مثال موضوعی بنزین را بگویم: وقتی که نمایندگان ورود نکردند یعنی این که، برای آنها این موضوع مهم تلقی نمی شده است.مدیریت جهادی یک عملیات است که یک شاخص دارد. اگر در قالب شاخص پیش رود ما می توانیم بگوییم مدیریت جهادی اجرا شده است. در مجلس دهم حتی نام مدیریت جهادی را هم یدک نکشیدند. معنای واقعی نداشت. امید با توجه به برنامه هایی که تدوین کردم اگر تریبون مردم خوب ، ولایتمدار، انقلابی و ارزشمند حوزه انتخابیه خود و ایران در بهارستان شدم بتوانم  مدیریت جهادی را در تمامی امور اعمال کنم.
استان البرز استانی با وسعت کم اما با تراکم بالاست که ظرفیت های بالقوه ای را در خود جای داده، شما به عنوان یکی از داوطلبین به دست آرودن  کرسی مجلس قرار است چه تحولی را در استان به وجود آورید: استان البرز به عنوان ایران کوچک ، با حجم بالای حضور قومیت ها و فرهنگ های مختلف از یک سو فرصت است و از سویی دیگر تهدید. این انسجام و همبستگی میان اقوام با فرهنگ  های مختلف در این استان مثال زدنی است. از ظرفیت های استان باید به بهترین شکل ممکن استفاده نماییم. از منظر نظارت نیز تمام تلاش را خواهیم کرد که عملکرد دستگاه های اجرایی را رصد کنیم تا ضعف ها و اشکالات برطرف شود.

موضوع شفافیت در مجلس دهم یکی از لوایحی بود که مصوبه گرفت. شعار انتخاباتی شما نیز " ما شفافیت می خواهیم" می باشد. تحقق این موضوع تا چه میزان می تواند جامه عمل به خود ببیند آنهم در مجلس یازدهم:
شفافیت در مجلس دهم شعار بود چرا که اگر غیر از این بود حدود 90نماینده نمی بایست رد صلاحیت می شدند. وقتی عنوان می کنیم "ما شفافیت می خواهیم" یعنی در هر مرحله ای  به گونه ای باید عمل کرد که مردم بدانند نماینده منتخب شان به چه چیزی  رای می دهد. نقطه نظرات مردم باید با شفافیت تمام از طریق نمایندگانشان در مجلس اعمال شود. با این نگاه امید ان می رود شفافیت به معنای واقعی شکل گیرد. قانون شفافیتی که مجلس مصوب نمود قانون مهمی بود. در راستای شفافیت تامین مالی خود، عنوان کردم که تامین کننده منابع مالی شخص خود بنده هستم شماره حساب خودم را ارائه دادم و فکر می کنم قانون شفافیت را از همین جا استارت خورد و ادامه خواهد داشت.
چه چشم اندازی را جهت برنامه های خود ترسیم نمودید:
عنوان اصلی برنامه های بنده اصلاحات ساختاری، مبارزه با فساد، برنامه ریزی متقن توسعه استان، پرهیز از تبعیض و فقر زدایی، طرح های ملی و توسعه ای استان  باضافه 35 برنامه دیگر . غالب برنامه ها ایجاد مرکز مشاوره ای (تشکیل یک مجلس کوچک در استان) برگرفته ازحضور نمایندگان  تمام اقشار تا از نقطه نظرات آنان دربیان مشکلات و ارائه راهکار بهره مند شویم. شروع کار من از نظارت بر اجرای کار خواهدبود سپس قانونگذاری؛ چرا قانون خوب داریم که در کریدور اجرا معطل مانده است.
ما شفافیت ،عدالت و کرامت مردم را می خواهیم
اگر به بهارستان رسیدید فکر می کنید در کمیسیون فعالیت داشته باشید:
با توجه به حوزه شغلی و تخصصی خود در این سالها کمیسیون امور برنامه و بودجه و محاسبات را انتخاب خواهم کرد. چرا که سعی دارم احقاق حق واجحافی که در حق اعتباری استان البرز شده است را مطالبه کنم.
وکلام آخر:
ازمردم عزیز خواهانم با بصیرت و روشنگری رای یدهند. چرا که این دوره با دوره های قبل تفاوت دارد.
 ایجادبرنامه هاواقدامات درسطح #ملی صندوق حمایت از بخش کشاورزی برای توسعه کشاورزی ودامداری پیگیری برای کاهش مالیات و حق بیمه پرداختی کارکنان دولت پیگیری و اجرای طرح بیمه و بازنشستگی زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار پیگیری برای پوشش بیمه ای کارگران فصلی تامین امنیت شغلی زنان
طراحی و اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداری ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان و افزون بر بیست دستگاه اجرایی دیگر در سطح ستاد و استان ها رفع مشکلات ایثارگران و جانبازان انقلاب اسلامی در زمینه اشتغال، در اجرای قوانین و مقررات......از جمله برنامه هایی است که  طاهره پورشمسیان از آنها به عنوان سیاست های راهبردی خویش نام برد.



مسیحا اقتداریان
.چاپ مطلب
شفافیت شعار کاندیدا پورشمسیان نهایی ائتلاف مجلس مدیریت نظارت
تعداد دفعات مشاهده شده : 85
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

آخرین مطالب