کد مطلب : 63438 / تاریخ ثبت : 1397/09/12 10:04

نارضایتی شهروندان از تامین روشنایی زیرگذر کرج - محمد شهر

روشنایی معابراصلی و فرعی یکی از وظایف اصلی دستگاه های اجرایی استان است که باید نسبت به این موضوع اهمیت قائل شده و تامین روشنایی را برای شهروندان فراهم آورند .

 در واقع متولی اصلی روشنایی شرکت توزیع نیروی برق محسوب می شود ولی برخی از پروژه های شهری و نورپردازی های مربوطه برعهده شهرداری یا مناطق مختلف شهرداری می باشد که باید در این زمینه خدمات مورد نیاز را ارائه کنند .

 روشنایی از گذشته تا به امروز

 واژه چراغ ساز در گذشته‌هايي نه چندان دور در ايران به کساني اطلاق مي‌شد که به تعمير چراغ‌هاي نفتي، مانند: لامپاي گردسوز، زنبوري، اجاق‌هاي دو فتيله، بخاري‌هاي دستي و نفت‌ سوز مي‌پرداختند. در سال‌هاي بعد چراغ سازها شروع به ساختن چراغ کردند و از لامپاي سه، هفت و ده شيشه‌اي تا گردسوزهاي برنجي و آب ورشو داده و اجاق‌هاي دو، سه فتليه و بخاري و مانند آن را ساختند. امروزه صنعت چراغ‌سازي در ايران به يکي از صنايع پيشرفته داخلي تبديل شده است .

 زماني که آتش کشف شد، به طور عمده از آن به عنوان وسيله‌اي براي محافظت در مقابل سرما و حيوانات وحشي و هم چنين براي تهيه غذا استفاده مي‌شد. اجداد ما هنگامي آن را به عنوان وسيله‌اي براي روشنايي به کار بردند که قابل حمل و نقل شد. اولين وسايل روشنايي، شاخه‌هاي درختان رزين‌دار بودند که به عنوان مشعل به کار مي‌رفتند.

 امروز باستان شناسان شواهدي مربوط به 20.000 سال پيش پيدا کرده‌اند که نشان مي‌دهد روغن به دست آمده از حيوانات و گياهان براي روشنايي نيز به کار مي‌رفته است. روغن را درون استخوان‌‌هاي توخالي، صدف يا ساير ظروف طبيعي مي‌ريختند و با پوست درخت، الياف گياهان يا خزه براي آن فتيله درست مي‌کردند. آموختن کوزه‌گري براي آنها اين فرصت را فراهم نمود که انواع مختلف چراغ‌هاي روغني يا نفتي را بسازند که ما امروزه در موزه‌ها مي‌بينيم.

 از اواخر قرن هجدهم، به موازات شروع انقلاب صنعتي و با افزايش تقاضا براي روشنايي بهتر و ارزانتر پيشرفت‌هايي در صنعت ساخت چراغ‌هاي روغني يا نفتي به وجود آمد.

  و این پروسه ادامه داشت تا این که اولين کارخانه برق جهان متناسب با لامپ‌هاي قوسي در سال 1858 ميلادي در فرلند جنوب تأسيس شد .

 پس باید پذیرفت كه برق و چگونگی ورود آن به ایران در گام‌های نخست از زمینه‌های مهم اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی محسوب نمی‌شد. این روند شاید بدین خاطر بوده كه برق پدیده صنعتی پیچیده، خطرناك و سرمایه‌بری بود و آینده‌ روشنی نیز برای آن پیش‌بینی نمی‌شد.

 به همین خاطر میزان اثرپذیری آن نیز در سطح جامعه ناشناخته بود و اهمیت سیاسی نداشت.



 از این مسایل و پیشینه روشنایی که بگذریم امروزه شاهد این هستیم که پس از سال ها و قرن ها که از اختراع روشنایی می گذرد ، معابر اصلی و فرعی شهرها و حتی روستاها از روشنایی و نورپردازی های مناسبی برخوردارند که درکنار تامین روشنایی درهنگام شب و تامین امنیت عبور و مرور برای تردد شهروندان زیبایی های شهری را هم دو چندان کرده است .

 ولی متاسفانه در برخی از معابر و کوچه ها و هم چنین زیرگذرهای شهری روشنایی شب هنگام را نداریم . چراغ های روشنایی گاه روشن و گاه خاموش هستند . گویا زمان خاصی برای روشن ماندن دارند و سپس خاموش می شوند که این موضوع بسیار تامل برانگیز است که سیستم روشنایی و مدیریت آن برعهده کدام سازمان و چگونه است ؟؟؟

 روی صحبت ما دو زیرگذر کرج به سمت محمد شهر است ، یکی از سمت دولت آباد به سمت محمد شهر (لاین شمال به جنوب ) و دیگری از سمت میدان شهید فهمیده (لاین جنوب به شمال ) که عبور می کنیم ، در اوایل شب چراغ ها روشن است و تا پاسی از شب ادامه دارد ولی به اوایل صبح که نزدیک می شویم متاسفانه چراغ های این محور رو به خاموشی است که همین موضوع سبب ناراحتی و گله مندی شهروندانی شده است که در صبح زودهنگام و قبل از طلوع خورشید برای عزیمت به محل کارشان مجبورند که از پیاده راه کنار این زیرگذر عبور کرده و خود را به ورودی اتوبان تهران برسانند.



گویا روشن ماندن معابر هم گزینشی شده است ، مگر نه آن است که روشنایی معابر به خصوص زیرگذرها برای امنیت جان شهروندان یک ضرورت است ، تا حداقل با روشنایی اندک طی مسیر کنند .

 در پی تماس تلفنی برخی از شهروندان با دفتر نشریه و نارضایتی هایشان برآن شدیم تا این مورد را به طور اختصاصی پیگیری کنیم تا ببینیم مشکل کجای کار است ؟؟

 در یک مصاحبه تلفنی با مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز ، این مشکل را با وی مطرح کرده و منتظر پاسخگویی بودیم که طبق بررسی های شاهین عباس زاده ، مدیر روابط عمومی شرکت برق از همکاران و کارشناسان این حوزه مشخص شد روشنایی این محدوده مربوط به شهرداری است و آن سازمان باید پاسخگو باشد .

 در ادامه این ماجرا و پرس و جوهای مربوطه در حوزه شهرداری یکی از متولیان این حوزه را یافتیم و گویا مدیریت روشنایی یکی از زیرگذرهای این محدوده مربوط به خدمات شهری منطقه 9 شهرداری کرج می باشد .

 در یک ارتباط تلفنی که با آقای چهارراهی معاون خدمات شهری منطقه 9 داشتیم ، وی پاسخگوی سوالات ما بود و این طور توضیح داد : متاسفانه یکی از مشکلات مربوط به روشنایی زیرگذرهای شهری، سرقت کابل های برق می باشد که سارقین اقدام به سرقت کابل می کنند و روشنایی ها را با مشکل مواجه می کنند ، حتی چندین بار اقدام به خرید و راه اندازی مجدد روشنایی داشته ایم ولی متاسفانه این مشکل باز هم رخ داده است .

 این مسوول تصریح کرد : در این زمینه مکاتبه ای هم با دادستان مرکز استان البرز داشته ایم که امیدواریم روند حل مشکل روشنایی با این اقدام رفع شود .

 وی بیان کرد : بی شک سلامت و امنیت شهروندان که در این محدوده تردد می کنند برای ما اهمیت دارد و نسبت به این موضوع تلاش می کنیم .

 معاون خدمات شهری منطقه 9 شهرداری کرج گفت : زیرگذری که از سمت دولت آباد کرج به محمدشهر می رود در حوزه منطقه 9 شهرداری قرار دارد و ما نیز برحسب وظیفه در فواصل زمانی معین و بازدیدها برای حل مشکل اقدام می کنیم .

 چهارراهی اضافه کرد : از شهروندان عزیز خواهشمندیم در صورت مشاهده سرقت کابل های برق توسط افراد سودجو این موضوع را با سامانه 137 شهرداری درمیان بگذارند تا کمتر شاهد مشکلاتی از این قبیل باشیم .

 لازم به ذکر است روشنایی زیرگذر میدان شهید فهمیده از سمت محمدشهر به کرج مربوط به شهرداری منطقه 2 می باشد که هم چنان وضعیت روشنایی آن بلاتکلیف می باشد که امیدواریم معاونت خدمات شهری این منطقه بازدیدی از محدوده مذکور در زمان تاریکی داشته باشند تا بدانند که فراهم کردن روشنایی نیز بخشی از فعالیت های حوزه فعالیشان می باشد .

 امیدواریم تدابیر لازم در این زمینه توسط مسوولان مربوطه اندیشیده شود تا در گزارش بعدی این موضوع بتوانیم با مشکلی که حل شده و روشنایی تامین شده به دور از سرقت کابل ها ، رضایت خوانندگان و شهروندان عزیز را فراهم بیاوریم .
مرضیه رستمی
.چاپ مطلب
نارضایتی شهروندان+ روشنایی+ زیرگذر کرج محمد شهر
تعداد دفعات مشاهده شده : 23
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید