کد مطلب : 58439 / تاریخ ثبت : 1396/10/20 11:29

3 سال از وعده مکانیزه شدن پله‌های این پل‌ها گذشت

پل‌های عابر پیاده، خدمت رسان به مردم یا تبلیغات شهری

پل‌های عابری در سطح شهر کرج وجود دارند که در ظاهر با شعار «خدمت‌رسانی به شهروندان» احداث گردیده اما در باطن، راهی برای کسب درآمد برخی از ارگان‌ها و نهادها شده است.

 با توجه به ازدحام جمعیت و حاکمیت ماشین‌ها بر شهر و در پی آن ترافیک سنگین در کلان‌شهرها در طراحی اغلب خیابان‌ها اولویت به وسایل نقلیه داده‌شده است و این موضوع موجب می‌شود تا خیابان‌ها به مکان‌های ناامنی جهت تردد عابران پیاده تبدیل شوند.
 
امن‌ترین راهی که برای عبور مشاهده می‌شود، ساخت مسیرهایی به نام پل عابر پیاده برای سهولت در امر رفت‌وآمد سالمندان، کودکان، افراد ناتوان جسمی و حتی افراد سالم است.
 
این پل‌ها که در قالب گذرگاه عرضی خیابان به‌منظور ایمنی در تردد و جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش ترافیک نصب‌شده‌اند، گاهی موجب بروز همین مشکلات می‌شوند.
 
موضوعی که در کلان‌شهرها به‌خصوص شهر کرج به‌وفور مشاهده می‌شود، نصب پل‌های متعدد در جای‌جای شهر به نام شهروندان و به کام دیگران است زیرا تنها برداشتی که از آن نمی‌شود، تسهیل دررفت و آمد همشهریان است.
 
خانم میان‌سالی که از پله‌های بلند پل موجود در خیابان بهشتی حوالی تالار نژاد فلاح به‌سختی پایین می‌آید نفس‌نفس‌زنان به خبرنگار ما می‌گوید: هم‌نفسم گرفت و هم درد پای من بیش‌تر شد.
 
آقای مسنی که کنار یکی از این پل‌ها ایستاده، در مورد یکی از مشاهدات خود به خبرنگار ما می‌گوید: سال گذشته زمان بارش برف خودم دیدم که خانمی از روی این پله‌ها سر خورد و سپس با کمردرد شدید به راهش ادامه داد.
 
خانم جوانی که قصد بردن مادر شوهرش به مطب پزشکان را داشت گفت: این پیرزن پادرد دارد و به خاطر همین خواستم او را با پله‌برقی ببرم ولی پله خراب است و مجبورم او را از پله‌ها بالا ببرم که نمی‌توانم.
 
نصب این سازه‌های آهنی به شیوه مناسب و در جای لازم موجب می‌شود تا هم رانندگان با آرامش بیش‌تری رانندگی کنند و هم حضور انبوه وسایل نقلیه موجب به خطر افتادن جان شهروندان نمی‌شود.
 
با توجه به ارتفاع استاندارد پله که 20 سانتی‌متر تعیین‌شده است، گاهی مشاهده می‌شود که فاصله بین پله‌های این سازه‌ها از حد مجاز گذشته و حتی به 30 تا 35 سانتی‌متر نیز می‌رسند که همین مسئله موجب بروز مشکلاتی برای بیماران دارای آرتروز و دیسک کمر می‌شود.
 
با در نظر گرفتن موارد مذکور این پل‌ها نه‌تنها خدمات مفیدی را به شهروندان ارائه نمی‌دهند بلکه در برخی موارد باعث به وجود آمدن معضلاتی نیز می‌شوند که عابران عطایش را به لقایش می‌بخشند.
 
طی سال‌های اخیر به دلیل تعداد زیاد پله‌های قبلی، پل‌های جدید در کرج به‌صورت مکانیزه بوده و بالا بردن همشهریان توسط پله‌برقی انجام می‌شود البته به شرطی که در تمام ساعات، برق پله‌ها برقرار باشد.
 
دانشگاه آزاد اسلامی کرج در بلوار موذن که یکی از خیابان‌های پرتردد کرج است، این در حالی است که روزانه تعداد زیادی از دانشجویان مجبور به عبور از عرض خیابان هستند.
 
یکی از پل‌های عابر که به دلیل ارتفاع و تعداد زیاد پله‌ها غیرقابل استفاده است جلوی درب ورودی همین دانشگاه بناشده اما به سبب شرایط نامناسب آن، تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان این پل را به‌عنوان مسیر عبور انتخاب می‌کنند.
 
یکی از دانشجویان این دانشگاه با بغض به خبرنگار ما می‌گوید: چند سال پیش‌هنگام تشییع شهدای گمنام و پس از خاک‌سپاری این عزیزان، هنگام عبور از عرض خیابان خودرویی با دوستم تصادف کرد و دختر جوان در دم جان سپرد.
 
تبدیل این سازه‌ها به پایه‌های تبلیغات شهری در سطح شهر موضوع دیگری است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند به‌گونه‌ای که گویی این قسمت به‌ظاهر برای مردم و در باطن محل درآمد عده‌ای شده است.
 
وجود تابلوهای تبلیغاتی روی قسمت‌های مختلف پل‌های عابر، با توجه به هزینه‌های میلیونی و درآمد عالی از این راه، اطمینان ما را به این مورد بیش‌تر می‌کنند.
 
باوجود مبالغ هنگفت که از راه تبلیغات روی این پل‌ها به دست می‌آیند، علامت سؤالی را در ذهن ما به وجود می‌آورد که چرا این هزینه صرف مکانیزه کردن این پل‌ها نمی‌شود؟
 
اسفندماه سال 1393 با پخش گزارش تصویری در بخش خبر صداوسیمای البرز و پرداختن به پل‌های پولدار کرج، مسئولین مختلفی در مورد نحوه احداث این سازه‌ها اظهارنظر کردند و طبق معمول از سوی آن‌ها قول‌هایی به مردم داده شد.
 
محمود دادگو رئیس شورای شهر اسبق کرج، در پایان گزارش گفت: شورا مصوب کرده کلیه پل‌های عابر پیاده درسته کرج مکانیزه شوند که همچنان فاصله این حرف تا عمل فراوان است.
 
اکنون باگذشت حدود سه سال از قول مسئولان استان مبنی بر مکانیزه کردن پل‌های عابر به جهت سهولت در امر رفت‌وآمد، همشهریان در انتظار وفای به عهد اعضای شورای شهر، شهرداری و سازمان زیباسازی شهر هستند.

صدیقه صباغیان
.چاپ مطلب
پل‌های عابر پیاده تبلیغات شهری
تعداد دفعات مشاهده شده : 24
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید